1. Ehtojen soveltamisala
Näitä ehtoja sovelletaan, kun kuluttaja-asiakas (jäljempänä Asiakas) ostaa Sweet Shelter Helsinki Oy:ltä (jäljempänä ”Sweet Shelter” tai ”yritys”) koirien hoitoon ja hyvinvointiin liittyviä palveluita.
2. Palvelusta sopiminen
Asiakas voi varata palvelun joko paikan päällä Sweet Shelterin toimipisteessä, soittamalla, sähköpostilla tai viestillä. Palvelun sisällöstä sovitaan varaushetkellä (Asiakas hyväksyy kyseiset ehdot vahvistamalla varauksen). Sweet Shelter toteuttaa palvelun sovitun mukaisesti. Asiakkaalla ei ole palveluiden jälleenmyynti oikeutta.
Päivä- tai iltahoitoon tulevan koiran hoito tulee varata viimeistään edellisenä päivänä kello 15 mennessä soittamalla, sähköpostilla tai viestillä. Varauksista samalle päivälle voi myös tiedustella puhelimitse. Päivä- ja iltahoito maksetaan joko koiran tullessa, tai viimeistään lähtiessä hoidosta. Pidemmät hoitojaksot veloitetaan koiran saapuessa hoitoon, tai sopimuksen mukaan laskulla. Hoitosopimus astuu voimaan vasta Sweet Shelterin vahvistettua varauksen.
Juoksuajan alkaessa ennen hoitojakson alkua, voidaan varausta siirtää maksutta seuraavaan molemmille osapuolille sopivaan ajankohtaan. Kuukausikortin voimassaoloa pidennetään veloituksetta sen verran kun poissaolo juoksujen vuoksi vaatii.
3. Palvelun suorittaminen
Sweet Shelter suorittaa palvelun sovittuna ajankohtana sekä asianmukaisella huolellisuudella ja ammattitaidolla saavuttaakseen sovitun lopputuloksen. Sweet Shelter pidättää oikeuden harkintansa mukaan kieltäytyä palvelun suorittamisesta, jos kokee, että koira ei sovellu kyseiseen palveluun.
4. Omistajan vastuu
Asiakas on velvollinen antamaan pyydettävät tiedot koirastaan palvelun suorittamista varten. Asiakas vakuuttaa näiden oikeellisuuden allekirjoittamalla asiakassopimuksen. Asiakas vakuuttaa myös vastaavansa rehellisesti koiransa käytökseen ja persoonallisuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä, että annetut tiedot koirasta ovat hänen parhaan käsityksen mukaan totuudenmukaisia.
Asiakas on myös vastuussa siitä, että se antaa Sweet Shelterille kaiken oleellisen tiedon koirasta, jolla voi olla palvelun suorittamisen kannalta merkitystä. Myös sellainen tieto, jota Sweet Shelterin henkilökunta ei ymmärrä kysyä, mutta joka on otettava huomioon koiran hoidon kannalta, pitää tulla ilmi ennen hoidon alkua.
5. Koiran käyttäytyminen
Koiran tulee olla sosiaalistettu, eikä se saa olla aggressiivinen toisia koiria tai ihmisiä kohtaan. Ongelmatilanteissa (jos koiran käyttäytyminen aiheuttaa ongelmia tai vaaraa muille koirille tai henkilökunnalle) Sweet Shelter pidättää oikeuden päättää palvelun suorittamisen.
Koiran tulee lähtökohtaisesti olla sisäsiisti. Mikäli näin ei kuitenkaan ole, Asiakkaan tulee kertoa tästä Sweet Shelterin henkilökunnalle, jotta he osaavat tarjota sopivaa palvelua koiralle.
Leikkaamattomien urosten kohdalla on huomioitava, että jos koira merkkailee sisätiloissa, Sweet Shelterillä on oikeus laittaa koiralle urosvyö/vaippa.
Jos koira aggressiivisella käyttäytymisellään estää sen sopimuksessa määritellyn hoidon, on hoitolalla oikeus käyttää kuonokoppaa, jotta eläimen perustarpeet saadaan hoidettua.
6. Koiran terveydentila
Asiakkaan tulee varmistua siitä, ettei koiralla ole palveluun tuotaessa loisia, eikä se sairasta mitään tarttuvaa tautia. Mikäli koira on sairastanut jotakin tarttuvaa tautia, se ei saa tulla Sweet Shelterin tiloihin ennen kuin se on ollut vähintään kaksi (2) viikkoa oireeton. Sama rajoitus koskee myös saman talouden oireettomia koiria. Asiakkaan tulee myös pitää huoli siitä, että koiralla on elintarviketurvallisuusvirasto Eviran suositusten mukaiset rokotukset kunnossa koiran vieraillessaan Sweet Shelterin tiloissa.
Mikäli koira on palveluun tuotaessa sairastanut tarttuvaa tautia tai koiralla on ollut loisia, asiakas vastaa täysimääräisesti Sweet Shelterille sekä kolmansille osapuolille tästä aiheutuneista kustannuksista ja vahingoista. Sweet Shelterillä on myös oikeus veloittaa edellä mainitun syyn vuoksi kesken jääneen tai suorittamattoman palvelun hinta asiakkaalta kokonaisuudessaan.
Mikäli koira loukkaantuu tai sairastuu hoidon aikana, on Sweet Shelterillä oikeus viedä lemmikki eläinlääkäriin. Sweet Shelter on ensisijaisesti yhteydessä omistajaan tai tämän nimeämään varahenkilöön viipymättä. Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa eläinlääkärihoidosta ja lääkkeistä aiheutuneet kulut sekä kuljetusmaksu täysimääräisesti Asiakkaalta.
7. Nartun juoksuaika
Koiraa, jolla on juoksuaika, ei saa tuoda hoitoon. Asiakkaan vastuulla on varmistua, että juoksut ovat varmasti päättyneet ennen hoitoon tuomista. On suositeltavaa pitää muutaman viikon karenssiaika ennen hoitoon tuomista juoksujen jälkeen. Asiakas vastaa kaikista seuraamuksista, vastuista ja vahingoista, jotka johtuvat tämän ehdon rikkomisesta.
8. Koiran tuominen palveluun
Asiakas sitoutuu tuomaan koiran sovittuna ajankohtana Sweet Shelterin tiloihin tai erikseen sovittuun paikkaan. Mikäli palvelua ei saada suoritettua palvelulle varatussa ajassa Asiakkaan myöhästymisen takia, Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa palvelusta täysi hinta. Näissä tapauksissa Sweet Shelter ei vastaa mahdollisista puutteista palvelun lopputuloksessa. Asiakas voi joko varata uuden ajan tai mikäli palvelun suorittajan tilanne sallii, pidentää jo varaamaansa aikaa palvelun viimeistelyn mahdollistamiseksi.
Ennen palveluun tuomista koiran tulee olla ulkoilutettu, pissatukset hoidettuna. Sweet Shelter ei vastaa kustannuksista vahingoissa, jotka aiheutuvat koiran mukana tulevista puutteellisista varusteista. Asiakas huolehtii siitä, että koiralla on sellaiset tarvikkeet ulkoiluttamiseen, että se ei pääse niistä irti (esim. panta ei lähde koiran pään yli tai valjaat eivät pääse luiskahtamaan koiran kääntyessä äkkinäisesti). Hoitola ei vastaa näin irti päässeistä eläimistä.
9. Koiran nouto palvelun jälkeen
Koira luovutetaan ainoastaan henkilölle, joka on allekirjoittanut sopimuksen tai henkilölle, jonka sopimuksen allekirjoittaja on erikseen sopimusta tehtäessä nimennyt.
Koira tulee noutaa sovittuna ajankohtana. Mahdollisesta viivästymisestä on ilmoitettava Sweet Shelterille välittömästi, kun viivästys on tiedossa. Sweet Shelterillä on oikeus periä asiakkaalta ylimääräisestä hoidosta aiheutuneet kulut sekä lisäajasta hinnaston mukaisesti. Sama koskee myöhäistä noutoa vuorokausihoidosta, jolloin Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa uuden alkavan vuorokauden mukaan.
Mikäli Asiakas ei ilmoita myöhästymisestä, eikä Sweet Shelter tavoita Asiakasta tai tämän varahenkilöä yhden (1) vuorokauden sisällä, yrityksellä on oikeus toimia kuin koira olisi löytöeläin ja toimittaa se lain mukaiseen talteenottopaikkaan. Kaikista myöhästymisestä aiheutuvista kustannuksista vastaa Asiakas.
Sweet Shelterillä on oikeus olla luovuttamatta eläintä, jos hoitoa ei makseta hoitokäynnin yhteydessä. Sweet Shelterillä on oikeus keskeyttää sopimusvelvoitteensa, jos ilmenee, että asiakas jättää sopimusvelvoitteensa noudattamatta. Sweet Shelterillä on oikeus vaatia ennakkomaksu ennen hoidon jatkamista.
10. Asiakkaan vahingonkorvausvastuu
Asiakas on korvausvelvollinen mahdollisista hänen tai koiransa aiheuttamista vahingoista omaisuudelle, kiinteistölle sekä ihmisille ja muille koirille, paitsi jos vahinko on aiheutunut Sweet Shelterin huolimattomuudesta tai tahallisuudesta.
11. Huomautukset
Mahdolliset huomautukset hoidosta on Asiakkaan tehtävä kirjallisesti viimeistään kahden (2) vuorokauden kuluttua hoidon päättymisestä.
12. Hinnasto
Palveluiden hinnat on esitetty hinnastossa yrityksen kotisivuilla. Sweet Shelter pidättää oikeuden muutoksiin hinnoittelussaan.
13. Aukioloajat ja hoitoajat
Sweet Shelterin ajankohtaiset aukioloajat ja niiden mukaan määräytyvät hoitopalvelut löytyvät yrityksen kotisivuilta. Asiakas ilmoittaa koiran hoitoontuloajan viimeistään edellisenä päivänä klo 15:00 ja ilmoittaa noutoajan viimeistään koiran saapuessa hoitoon, varattuun palveluun liittyvän aikaikkunan puitteissa. Mikäli tarkka noutoaika ei ole tiedossa, Asiakas ilmoittaa noutoajan soittamalla Sweet Shelterille 30 minuuttia ennen aiottua noutoaikaa.
14. Maksu
Sovittu hinta edellyttää, että maksut suoritetaan sopimuksen mukaan. Asiakas on henkilökohtaisesti vastuussa maksuistaan Sweet Shelterille.
15. Maksuehdot
Asiakkaan tulee maksaa palvelu viimeistään koiran sovittuna noutoajankohtana, poikkeuksena etukäteen maksettavat hoitojaksot. Jos Asiakas ei maksa palvelua sovittuna ajankohtana, tulee hänen maksaa viivästyneelle määrälle kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaista viivästyskorkoa, sekä korvata Sweet Shelterille velan perinnästä aiheutuneet kohtuulliset ja tarpeelliset kulut.
16. Peruutukset & palautukset
Päivä- tai iltahoidon varanneen asiakkaan tulee peruuttaa palveluun varaamansa aika viimeistään 24h ennen varattua aikaa. Mikäli varaus peruutetaan myöhemmin kuin 24h ennen varauksen alkamista, Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa asiakkaalta 50% hoidon hinnasta. Mikäli Asiakas ei saavu lainkaan paikalle, Sweet Shelter veloittaa hoidon täyden hinnan. Pidempiin hoitojaksoihin (vuorokauden ylittävät) peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen hoitojakson alkamista. Tätä myöhemmistä peruutuksista, Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa hoidon kokonaishinnasta 50%. Jos peruutus tehdään alle 24h ennen hoidon alkua, Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa täysi hinta. Mikäli asiakas jättää saapumatta paikalle kokonaan, Sweet Shelter veloittaa hoidon täyden hinnan.
Mikäli koiran hoito keskeytyy tai peruuntuu kokonaan koiran tai Asiakkaan sairastumisen tai muun esteen vuoksi, Sweet Shelterillä on oikeus veloittaa varatun palvelun hinta kokonaisuudessaan, mikäli peruutusta ei tehdä em. aikarajojen puitteissa.
17. Henkilötiedot
Sweet Shelter säilyttää asiakkaiden henkilötietoja tietokannassa, joka noudattaa voimassa olevan tietosuojalainsäädännön määräyksiä. Asiakas hyväksyy sen, että Sweet Shelter kerää ja säilyttää henkilötiedot, joita tarvitaan asiakkaan tunnistamiseen ja sopimuksen tekemiseen. Tietoja kerätään myös koirasta menestyksekästä hoitoa varten.
18. Markkinointi
Asiakkaalle voidaan lähettää Sweet Shelter palveluihin liittyvää asiakasviestintää, mikäli Asiakas ei ole tätä kieltänyt.
19. Valokuvat
Asiakkaan suostumuksella Sweet Shelter voi ottaa valokuvia Asiakkaan koirasta ja käyttää niitä yrityksen viestintä- ja markkinointitarkoituksiin valitsemissaan medioissa. Sweet Shelter ei suorita tästä korvausta Asiakkaalle ja pitää oikeudet valokuviin itsellään. Sweet Shelterillä ei myöskään ole velvollisuutta ilmaista eläimen tai sen omistajan nimeä kuvaa käyttäessään.
20. Palveluehtojen päivittäminen
Sweet Shelter pidättää oikeuden tarkistaa sopimusehtoja sekä muuttaa niitä tilanteen vaatiessa. Sweet Shelter on kuitenkin näissä tapauksissa velvollinen kertomaan muutoksista kaikille niitä koskeville osapuolille. Sweet Shelter sitoutuu noudattamaan Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen määräyksiä koskien palveluehtojen muuttamista.
21. Laki ja riidanratkaisu
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia. Sopijapuolten väliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan keskinäisin neuvotteluin. Toissijaisesti riidat saatetaan Helsingin käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Asiakkaalla on kuitenkin aina mahdollisuus viedä riita oman kotipaikkansa käräjäoikeuden tai kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.